Sommige mensen hebben gemakkelijk bloedarmoede.

Dit wordt meestal veroorzaakt doordat ze te weinig ijzer opnemen uit de voeding. Dat kan komen doordat er te weinig ijzer in de voeding zit. Vaak wordt het ijzer dat er in zit, niet goed genoeg wordt opgenomen door het lichaam.

Je kunt een paar dingen doen om die opname te verbeteren:

Tip 1: Eet of drink iets met vitamine C bij elke maaltijd

Vitamine C zorgt ervoor dat het ijzer in het eten beter wordt opgenomen. Waarschijnlijk weet je wel dat er vitamine C zit in sinaasappel en sinaasappelsap, maar wist je dat het ook in grote hoeveelheden zit in rode paprika, spruitjes, broccoli, aardbeien, guave en papaja?

Tip 2: Eet vlees bij elke maaltijd

Om 3 redenen:

  1. Er zit veel ijzer in vlees, vooral in rood vlees zoals rundvlees.
  2. Het ijzer in vlees wordt makkelijker opgenomen door het lichaam dan het ijzer uit planten.
  3. Het ijzer uit planten wordt beter opgenomen als je tegelijk vlees eet.

Tip 3: Drink geen koffie, thee of melk bij je maaltijd

In koffie, thee en melk zitten stoffen die ervoor zorgen dat het ijzer juist slechter wordt opgenomen. Drink die dus niet bij je maaltijd, maar minimaal 1 uur ervoor of 2 uur erna.

3 simpele voedingstips om ijzeropname uit normale voeding te verbeteren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *