Hieronder de 10 beste dieet tips op een rijtje om eenvoudig en effectief af te vallen:

Afval Tip 1: Drink geen alcohol.

In elke gram alcohol zit bijna net zoveel calorieën als in vet. Daarbij komt dat het drinken van alcohol ervoor zorgt dat je honger krijgt en dat je wilskracht vermindert. Als je wilt afvallen, drink je geen alcohol.

Afval Tip 2: Drink niets waar calorieën in zitten.

Ook geen fruitsap. Vloeibare calorieën worden door je maag sneller doorgelaten, waardoor je hongergevoel minder gestild wordt dan als je dezelfde hoeveelheid calorieën in vast voedsel zou binnenkrijgen. Enige uitzondering is melk en yoghurtdrank.

tips afvallen
tips afvallen

Afval Tip 3: Voorkom honger

Eet om de 3 uur een kleine maaltijd, waarin zowel eiwitten als langzame koolhydraten voorkomen, zoals een volkoren cracker met 20+ smeerkaas of een schaaltje yoghurt met fruit. Dit zorgt er voor dat je niet teveel honger krijgt. Iedereen heeft maar een beperkte hoeveelheid wilskracht. Als je regelmatig een kleinere maaltijd eet, krijg je niet teveel honger en kun je het dieet langer volhouden.

Afval Tip 4: Hou bij wat je eet en drinkt.

Hou alles bij wat je eet en drinkt in een dagboek. Dit kan gewoon in een schriftje maar ook digitaal, bijvoorbeeld via de Eetmeter van het voedingscentrum. Zo weet je wat je eet!

Afval Tip 5: Sport niet teveel.

Sporten vraagt veel van je lichaam, vooral als je het niet gewend bent. Daarom zal je na het sporten meer honger hebben en ben je geneigd om meer te eten dan echt nodig is. Dat maakt het moeilijk om af te vallen.

Afval Tip 6: Eet je laatste maaltijd minimaal 2 uur voordat je gaat slapen.

Tijdens het slapen blijft je lichaam gewoon doorwerken. Als de snel beschikbare voedingsstoffen in het bloed, lever en spieren opraken, wordt overgeschakeld op lichaamsvet. Als je nog net voor het slapen gaan een grote maaltijd eet, duurt het dus veel langer voordat er aan het vet begonnen wordt.

Afval Tip 7: Verwacht mislukking en begin opnieuw.

De beste manier om een dieet vol te houden is iedere keer opnieuw te beginnen. Ga er vanuit dat je het niet altijd vol zult houden en spreek met jezelf af dat je daarna gewoon weer opnieuw begint. Dat kan de volgende maandag zijn, de volgende dag, maar ook het volgende uur.

Afval Tip 8: Maak een plan voor morgen.

Zorg dat je vandaag nadenkt over wat je morgen wilt eten. Maak er een gewoonte van om je agenda voor de volgende dag te checken en na te denken over je maaltijden en tussendoortjes, zodat je niet teveel honger zult krijgen en “gedwongen” wordt tot snacken. Zorg dat je tussendoortjes op voorraad hebt die binnen dat plan passen.

Afval Tip 9: Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk.

Zorg dat je geen koek, snoep en chips in huis hebt die je zelf lekker vindt. Vraag aan huisgenoten of ze hun eigen snacks willen kopen en op een plaats willen leggen waar jij normaal gesproken niet of nauwelijks komt. Als je iets voor bezoek in huis wilt hebben, neem dan iets wat je zelf niet lekker vindt, per stuk of portie verpakt en geef eventuele restanten mee met de visite.

Afval Tip 10: Verwacht niet teveel.

Die kilo’s zijn er niet in 2 weken bij gegeten, en zullen er ook niet in 2 weken vanaf zijn. Om een kilo vet te verbranden moet je 9.000 calorieën meer verbranden dan dat je verbruikt. Volwassenen verbruiken gemiddeld 2.000 tot 2.500 calorieën per dag. Om 1 kg vet per week af te vallen, zul je per dag iets meer dan 1.000 calorieën te weinig moeten eten. Als je meer dan 5 kg af wilt vallen, zul je je in moeten stellen op een periode van maanden, niet weken. Dat hou je niet vol als je dag in dag uit 1.000 calorieën te weinig eet. Zoveel wilskracht heeft niemand.

Wees trots op jezelf voor iedere dag dat je het volhoudt! Succes met afvallen.

snel en gezond

 

Afvallen: 10 tips om zonder moeite af te vallen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp openen
1
Meer weten?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?