Mijn favoriete ontbijt is havermout. Behalve dat ik het lekker vind, duurt het ook lang voor je weer trek krijgt, doordat er veel vezels en eiwit in zit. Zelf eet ik het graag met een beetje kaneel, maar je kunt het combineren met heel veel dingen (google: havermout + recepten).

Het eten van havermout verlaagt ook het LDL-cholesterol . Dit is de slechte soort cholesterol, die blijft plakken aan de binnenkant van bloedvaten en zo de kans op aderverkalking en hart- en vaatziekten verhoogt.

De oplosbare vezels in havermout voorkomen de opname van cholesterol in het bloed. Het zijn met name de buitenste laagjes van de haverkorrels waar deze in zitten, de zemelen. Deze worden gescheiden van het meel tijdens het malen.

Je kunt van haverzemelen op dezelfde manier havermout maken als met gewone havermout. De smaak verschilt niet zoveel, alleen de textuur is anders, zachter en smeuïger.

Hoe maak je havermout van haverzemelen?

Meng 45 gram haverzemelen met 200 gram melk. Zelf voeg ik er altijd nog wat kaneel aan toe. Daarna 2,5 minuut in de magnetron op 650 watt. Daarna even doorroeren en nog een minuutje of 3 laten staan.

Let op! Als je het te lang of op een te hoog wattage in de magnetron laat, gaat de melk koken en kun je je magnetron gaan schoonmaken...

Een kom havermout gemaakt van 45 gram haverzemelen met 200 gram melk, bevat: 257 kcal, 6,2 gram vet waarvan verzadigd 2,6 gram, eiwit 14,6 gram, koolhydraten 32,3 gram en 6,9 gram vezels.

Havermout van haverzemelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *