In de loop van de jaren heb ik al heel wat mensen pogingen zien doen om kilo’s kwijt te raken. Meestal stranden die pogingen binnen 2 weken en als het mensen lukte om flink wat kilo’s kwijt te raken, zaten die er meestal binnen een jaar weer aan. Maar af en toe ontmoet je mensen die wel succesvol afvallen. Met succesvol bedoel ik dat ze meer dan 10 kilo afvallen en het meer dan een jaar eraf weten te houden. Maar wat is hun geheim? Waarom lukt het bij hen wel? Dat wil ik graag uitvinden.

 

michelle-voor en na2Deze week had ik een gesprek met Michelle Hoppenbrouwers, mijn 25 jarige zumba-instructrice die ruim 25 kg is afgevallen en dat er al 2,5 jaar af gehouden heeft.

 

Hoe oud was je toen je voor het eerst dacht: “Ik wil minder wegen?” Ik was 10, misschien 11 jaar. Tot die tijd had ik altijd een normaal gewicht, maar toen de pubertijd begon kreeg ik problemen met mijn gewicht. In die tijd ben ik begonnen met diëten, maar het was niet succesvol.

 

Wat deed je dan? Voornamelijk minder eten, van alles wat ik normaal at nog maar de helft. Geen vet, geen snoep en geen suiker, maar ook zo min mogelijk drinken. Proberen om op een blaadje sla te leven, bij wijze van spreken. Mijn zus en ik kregen ook betaald door onze ouders om af te vallen. Per 10 afgevallen kilo’s kregen we dan 100 gulden, dat is nu 50 Euro. Ook heb ik calorieën geteld, dan at ik 1.000 calorieën op een dag. Ik sportte toen weinig of niet. De sporten die ik toen deed, zoals hockey, vond ik ook niet leuk om te doen. Hockey vond ik op zich wel leuk, maar ik was goed in keepen dus ik moest keepen. Maar dat vond ik juist helemaal niet leuk om te doen!

 

Wat werkte voor jou? Gezond eten, maar voornamelijk Zumba. Toen ik 18 was maakte ik kennis met Zumba en ik was meteen enthousiast. Ik was er goed in en kreeg veel complimentjes, ook over mijn uiterlijk: omdat ik zoveel afviel. En dat stimuleerde me enorm om er mee door te gaan, en uiteindelijk ben ik dus ook zumba-instructrice geworden.

 

Wat was je hoogste gewicht? En je laagste? En nu? Mijn hoogste gewicht was waarschijnlijk 112 kg, toen ik al even bezig was zag ik 110 kg op de weegschaal, dus ik denk dat ik 112 gewogen heb. Mijn laagste was 75 kg, maar toen was ik echt te mager, mijn ideale gewicht is 79 kg. Daar zit ik nu boven omdat ik net terug ben van een vakantie in de Verenigde Staten. Het is nu 85 kg.

 

Hoe vaak ga je op de weegschaal? Normaal als ik mijn gewicht wil vasthouden 1 keer per week, maar als ik echt kilo’s wil verliezen ga ik vaak 2 of 3 keer per week op de weegschaal.

 

Wat was/is je grootste struikelblok? Ik kan enorme trek hebben in specifieke dingen en dan “moet” ik die ook hebben. Dat heb ik vooral ‘s avonds, overdag heb ik daar minder last van. Ik ben weleens op mijn scooter ‘s avonds van Oud-Gastel naar een tankstation in Roosendaal gereden omdat ik trek had in naturel chips, en laatst toen ik kiespijn had, ben ik cheesecake gaan halen… terwijl ik nauwelijks kon eten! Maar toch gaan halen…

 

Hoe los je dat op? Ik heb verschillende oplossingen die meestal wel werken, maar ook niet altijd:

  • mijn ideaalbeeld: ik denk aan hoe ik wil zijn, als Zumba-instructrice moet je toch een soort voorbeeld zijn, en als ik dat ideaalbeeld voor me zie dan kan ik weerstand bieden;
  • een cheatday: 1 dag in de week kies ik iets hartigs en iets zoets van een lijstje in mijn mobiel en dat mag ik dan opeten. Door de week als ik dan zo’n trek heb in iets zet ik het op mijn lijstje voor mijn volgende cheatday. Overigens wordt die cheatday ook wel eens een cheatweekend…;
  • gezonde, alternatieve snacks, zoals volkoren pannenkoeken met appel of banaan als ik trek heb in pannenkoeken of een gezonde smoothie. Of een salade met quinoa, avocado, walnoten, rucola etc.;
  • gezelschap is ook belangrijk, ik merk dat ik vaak meedoe met de rest van de groep. Ik probeer mezelf te omringen met mensen die gezond eten en leven ook belangrijk vinden, dat maakt het voor mij ook gemakkelijker.

12814440_980700505344498_5842124377967107691_n

 

Wat is je favoriete slanke recept? Quinoa-salade! 75 gram quinoa, 1 avocado, handje walnoten, rucola, mandarijnpartjes, een kwart komkommer, een klein blikje mais, een lente-uitje en dan besprenkelen met wat basilicum-olie en limoensap. Vanmiddag nog gegeten…

 

Hoe hou je je nieuwe gewicht vast? Natuurlijk sport ik veel, een uur Zumba kost tussen de 400 en 750 calorieën en op sommige dagen geef ik 4 uur les. Op zo’n dag gebruik ik waarschijnlijk meer dan 2.000 calorieën extra. Verder eet ik gezond: ik voel me veel beter als ik gezond eet, wat natuurlijk motiveert om het vol te houden. Dat is wel veranderd nu ik geen overgewicht meer heb: vroeger at ik gezond om af te vallen, nu doe ik het om me beter te voelen en te kunnen sporten. Dat is ook de reden dat ik gestopt ben met roken. Ik ben haast nooit ziek of moe, bovendien heb ik er ook minder last van als ik een keer wel extreem veel eet of drink.
Door het afvallen is ook de manier waarop ik over mezelf denk veranderd: vroeger dacht ik dat je een paar kilometer hardlopen niet vol kon houden en dat je zou neervallen, nu weet ik dat ik veel meer kan dan ik denk. Het verliezen van zoveel kilo’s heeft me zelfvertrouwen gegeven.

 

Michelle geeft op diverse plaatsen in en om Roosendaal les in Zumba. Zumba is een combinatie tussen Aerobics en Latijns Amerikaanse dansen. De aanstekelijke energie van Michelle samen met de opzwepende muziek zorgt ervoor dat je je grenzen makkelijker verlegt dan bij andere cardio-sporten. Voor meer informatie over dagen, tijden en locaties, zie https://www.facebook.com/michelle.hoppenbrouwers.

 

Interview met Michelle Hoppenbrouwers
Getagd op:                    

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp openen
1
Meer weten?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?