Voor blijvend gewichtsverlies wandel je er beter met een hele grote boog omheen.
blijvend afvallen door wandelen

Ongeveer 4 op de 5 mensen lukt het niet om blijvend af te vallen. En met blijvend bedoel ik dat er een jaar na het stoppen met het dieet nog steeds 10% of meer van het startgewicht af is. Dat wil dus niet zeggen dat je na een jaar nog steeds op je streefgewicht zit.

Toch zijn er mensen die het lukt om wel op hun gewicht te blijven. De National Weight Control Registry is de grootste studie naar mensen die het lukt om langer dan 5 jaar hun streefgewicht te behouden na gewichtsverlies. Wat maakt dat het hen wel lukt?

Een van de kenmerken van die mensen is dat ze na het afvallen structureel veel meer bewegen dan daarvoor. Ze bewegen gemiddeld 1 uur per dag. Sporten ze zich dan te pletter? Wat doen ze dan precies? De meest gekozen vorm is verassend genoeg niet de intensieve sporten, hoewel die ook gedaan worden. Nee, de meest gekozen vorm is wandelen, met krachttraining op nummer 2. Daarna komen fietsen en hardlopen bij mannen en bij vrouwen aerobics en fietsen.

Dus ook als je niet een sportfanaat bent en je liever met een grote boog om de sportschool heen wandelt dat is helemaal prima. Het liefst elke dag een uur of zo 😉

Bronnen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7416131/#obr12772-bib-0004
http://www.nwcr.ws/Research/default.htm
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4578963/

Je hoeft niet naar de sportschool

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp openen
1
Meer weten?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?