Soms is het wat je NIET eet, wat je problemen veroorzaakt. Het is mij ook overkomen. Ik had last van gal dat terugstroomde naar mijn maag. Heel pijnlijk. Ik had al een afspraak in het ziekenhuis voor een galblaasoperatie, toen ik het advies kreeg van een andere arts om meer vezels te nemen. Van die zakjes die je in een glas water strooit. En weet je? Het hielp. Mijn galblaas zit er nog 😊.

Ik vertel dit, omdat ik ontzettend vaak hoor dat mensen bepaalde dingen niet eten, omdat ze er last van hebben. Ze hebben dan vaak last van buikpijn, diarree of juist van verstopping.

Heel makkelijk is het dan om te denken dat iets wat je die dag hebt gegeten de oorzaak is. Maar het vervelende is, dat dit soort problemen met vlagen komt en gaat. Het wordt vaak door een combinatie van factoren veroorzaakt. Één van de grootste oorzaken is bijvoorbeeld stress. Dat los je dus niet op door iets in je eten te veranderen.

Toch is het logisch dat je makkelijk de schuld legt bij brood, uien of iets anders dat je net daarvoor hebt gegeten. Vooral als je na het schrappen ervan een periode zonder problemen hebt, dan denk je natuurlijk dat je de oorzaak gevonden hebt. Totdat het weer terug is. Waarna je vaak weer iets schrapt. Langzamerhand wordt het lijstje van verboden dingen steeds langer. De kans op tekorten wordt dan ook steeds groter. Sommige tekorten kunnen juist het probleem vergroten, zoals dus een tekort aan vezels.

Vezels, ook wel voedingsvezels genoemd, zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Vezels zijn er in verschillende soorten en maten, met ieder weer een eigen effect op ons lichaam. Je buik heeft al deze verschillende soorten vezels nodig om goed te kunnen functioneren. Ze houden de massa in de darm soepel en zorgen voor een goede doorstroom, wat de stoelgang bevordert.

Vezels zitten in groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, ontbijtgranen, noten en bonen. Bij het malen van graan en pellen van rijst wordt vaak een groot deel van de vezels verwijderd. In volkoren producten zoals brood, pasta, meel en zilvervliesrijst zitten meer vezels dan in de “witte” alternatieven.

Nog een mooie bonus: ze zorgen voor een verzadigd gevoel na het eten. Toen ik anders ging eten, met meer vezels, ben ik zonder moeite 10 kilo afgevallen. Ook is het zo dat eten van vezels het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker vermindert.

Soms is het wat je NIET eet, wat je problemen veroorzaakt
Getagd op:                                        

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp openen
1
Meer weten?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?