Minder eten, meer genieten, 6 tips

Het lichaam heeft een aantal systemen om ervoor te zorgen dat we stoppen met eten voordat we onszelf opblazen. Helaas werken die systemen niet voor iedereen even goed, vooral omdat we ze zelf vaak saboteren…

Tip 1: geef eten je onverdeelde aandacht

Deze staat op 1 omdat deze steeds moeilijker wordt, zeker als je alleen eet. Dan pak je je mobiel of tablet erbij, een krantje of je zet de TV aan. Niet doen! Je eet veel meer dan je zonder afleiding doet en je proeft er haast niets van.

Tip 2: goed kauwen

De vertering van zetmeel en suiker begint al in je mond, als je goed kauwt. Dat betekent dat je hersenen signalen krijgen dat je er voeding binnenkomt. Als je te weinig kauwt, begint de vertering van diezelfde stoffen pas in de dunne darm, een heel stuk verder. En datzelfde signaal, dat er voeding onderweg is komt dan pas een half uur tot een uur later…

Tip 3: langzaam eten

Tijdens en na het eten gaan er allerlei systemen werken om ervoor te zorgen dat we niet teveel eten, maar die systemen werken langzaam. Als je te snel eet, kun je je overeten.

Tip 4: drink water voor en tijdens het eten

Als je maag vol raakt, worden er signalen naar je hersenen gestuurd om te stoppen met eten. Als je voor en tijdens het eten water drinkt, raakt je maag voller.

Tip 5: eet dingen met vezels erin

Vezels nemen vocht op en zorgen er zo voor dat je dunne darm voller is. Ook daar vandaan worden signalen gestuurd naar je hersenen, dat er genoeg gegeten is. Vezels zitten veel in groenten, fruit en volkoren brood.

Tip 6: eet zo vast mogelijk

Hoe vloeibaarder (is dat goed Nederlands?) datgene is wat je eet, hoe sneller het uit je maag en in je darmen komt. Alleen water wordt bijna direct doorgelaten maar bijvoorbeeld avondeten kan er wel een uur of 3 blijven. Als het kort in de maag blijft, wordt de maag niet vol, dus geen signalen naar de hersenen dat we genoeg hebben. Dat is vooral een probleem als je iets drinkt met calorieën erin zoals frisdrank of vruchtensap. Je kunt beter een sinaasappel eten dan sinaasappelsap drinken.

Een bijkomend voordeel van deze tips is ook, dat je veel meer van je eten geniet.

 

Tips om minder te eten en meer te genieten
Getagd op:                                        

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp openen
1
Meer weten?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?