Misschien herken je dit wel: je bent er helemaal klaar voor om nu echt iets aan die kilo’s te doen. Je hebt ergens een dieet gevonden op internet of één van je oude dieetboeken afgestoft.

Foto door Daria Shevtsova via Pexels
Foto door Daria Shevtsova via Pexels

Het gaat fantastisch, in de eerste week alleen al val je 3 kilo af! Je weet zeker dat het geen vocht is, want je hebt iedere dag 3 liter water gedronken. Dan wordt het moeilijker, de 2e week val je maar een kilo af en in de 3e week nog maar een pond. Hoe kan dat nou?

In de eerste week val je vocht af, hoeveel je ook drinkt.

Vaak begin je aan een dieet nadat je een tijd veel gegeten en weinig gesport hebt. In zo’n periode slaat je lichaam niet alleen vet op, maar ook koolhydraten. Dat doet je lichaam in de vorm van glycogeen. De meeste mensen kunnen ongeveer 1,5 kg glycogeen opslaan. Glycogeen is opgebouwd uit glucose en water, in een verhouding van 1 deel glucose op minimaal 3 delen water.

Het lichaam gebruikt liever glucose voor energievoorziening dan vet. Hierdoor wordt bij een energietekort, wat een dieet in feite is, eerst het opgeslagen glycogeen gebruikt en pas daarna het opgeslagen vet. Omdat bij de afbraak van die anderhalve kilo glycogeen heel veel water vrijkomt, verlies je dus bijna een kilo aan “vocht”. Dat kun je niet bij drinken, omdat je lichaam geen glycogeen opslaat op het moment dat er een energietekort is.

Pas nadat je glycogeenvoorraad op is, wordt de vetvoorraad aangesproken. Vet levert per gram veel meer energie dan glycogeen, dus dan wordt de snelheid waarmee de kilo’s eraf gaan ook minder.

Vocht afvallen en waarom water drinken daar niet tegen helpt…
Getagd op:                        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *