Een verstoorde balans tussen energie-inname en energieverbruik wordt gezien als de oorzaak van overgewicht, met andere woorden: teveel eten en te weinig bewegen. Vrijwel iedereen weet dat. Toch groeit het aantal volwassenen en kinderen met overgewicht. Het is namelijk niet zo simpel om minder te eten en meer te bewegen. Waarom niet? Hierin spelen veel dingen een rol. Zo gaat het om genetische aanleg, darmflora en een omgeving vol verleidingen. Maar er komt ook steeds meer bewijs dat het stresshormoon cortisol een sleutelrol speelt.

Chronische stress zorgt namelijk voor een verhoogd niveau van cortisol. Cortisol is een hormoon, dat op korte termijn de stofwisseling en weerstand verhoogt. Het zorgt ook ook voor een verhoogd niveau van bloedglucose en andere voedingsstoffen in het bloed. Mensen met chronische stress eten vaker snacks met een hoog vetpercentage. Dat voedsel bevat veel energie, dat niet volledig gebruikt wordt. Het teveel wordt opgeslagen in de vorm van lichaamsvet. Cortisol zorgt ervoor dat die opslag voornamelijk in buikvet gebeurt, omdat buikvet bevat 4x zo gevoelig is voor cortisol als het vet in andere delen van ons lichaam.

Wat doe je aan chronische stress? Chronische stress ontstaat door problemen waar geen directe oplossing voor is en waar je zelf dus weinig aan kunt doen. De beste oplossing is natuurlijk om het probleem op te lossen, maar als het zo simpel was, had je dat al lang gedaan en was het niet chronisch geworden.

  1. Spreek erover met vrienden of collega’s, soms kunnen zij je helpen met een nieuw inzicht, omdat ze er verder vanaf staan. Of misschien kun je (een deel) van het probleem delegeren.
  2. Oefen je in mindfulness. Concentreer je op je problemen en bezigheden van vandaag en hou je niet bezig met die van morgen. Die komen morgen wel. Of niet.
  3. Zorg voor voldoende slaap. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je veel meer aankan dan als je te weinig of slecht slaapt. Tips voor een betere nachtrust vind je hier.
  4. Sorteer je taken in belangrijk en onbelangrijk. Doe eerst de dringende en belangrijke taken, maar reserveer daarna een tijdblok voor niet-dringende maar wel belangrijke taken. Pas daarna doe je de dringende, onbelangrijke taken. Niet-dringend en onbelangrijk? Niet doen (of delegeren)!
  5. Neem iedere dag 10 minuten de tijd om te mediteren.
  6. Zorg voor lichaamsbeweging. Maakt niet uit wat het is, of je nou op je gemak gaat wandelen, een bokszak in elkaar slaat of je in het zweet danst, loopt of fietst.
  7. Eet gezond en met mate. Eet dingen die je lichaam voeden en niet alleen vullen. Met vezels, vitaminen en mineralen. Zorg dat je nooit helemaal vol zit.
Wat veroorzaakt buikvet en 7 manieren om het te verliezen
Getagd op:                    

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp openen
1
Meer weten?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?