Dat is misschien wel de belangrijkste les die ik heb geleerd in de tijd dat ik ben gaan sporten. Eigenlijk bereik je nooit echt het punt waarop je fit bent.

Ik ben nooit zo’n sporter geweest. Op de basisschool had ik echt een hekel aan gym en ik was één van die meisjes die als laatste gekozen werd met trefbal. Achteraf snap ik dat dat kwam omdat ik geen 3D zie. Ik werd makkelijker geraakt door de bal dan dat ik hem opving. Ik was superslecht in alle balsporten, maar best aardig in atletiek. Alleen dat deden we bijna nooit. Het zorgde er voor dat ik een hekel kreeg aan bijna elke vorm van beweging waarbij ik ging hijgen en zweten. Sport is niets voor mij, vond ik.

Jarenlang heb ik niets aan sport gedaan. Tot ik op mijn 42ste merkte dat ik 3 dagen spierpijn had toen ik onverwachts 3 uur moest fietsen. Vanaf dat moment ben ik gaan zoeken naar een sport die bij mij paste. Het werd Zumba. Als je het niet kent, het is een soort kruising tussen aerobics en Latijns-Amerikaans dansen. De eerste lessen stond ik ongeveer de helft van de tijd stil, omdat ik buiten adem was en omdat ik de passen niet kon volgen. Na zo’n les had ik 2 dagen spierpijn. Ik had niet echt het gevoel dat ik fitter werd, eerder het tegenovergestelde. Ik was continu moe. Maar ik kreeg er wel een heerlijk happy gevoel van, dus ik zette door, tot ik na 3 jaar 4x per week Zumba deed. Pas toen was ik bijna altijd fit, behalve net na zo’n les.

Tenminste, ik dacht dat ik fit was. Tot ik een keer met mijn vriend meeging met hardlopen. Het leek me niet zo’n probleem, want ik had toch een prima conditie? Ik was toch fitter dan ooit? Ha,ha! Na 500 meter lopen was ik uitgeteld en moest ik gaan wandelen om op adem te komen. Hardlopen was iets heel anders! Andere spieren, geen rustpauzes… Ook dat moest ik opbouwen en opnieuw had ik voortdurend spierpijn. Tegenwoordig ren ik 2 à 3 keer per week. Als ik om de één of andere reden niet kan trainen merk ik dat ik minder energie heb en minder zin om dingen aan te pakken. Ik ben ook minder helder in mijn hoofd en studeren is dan veel moeilijker. Ik kan niet meer zonder sport.

Ik ben benieuwd hoe dat voor jou is, is sporten eigenlijk niets voor jou, maar iets wat je doet om af te vallen? Of word je er juist fit en energiek door?

Ik voel me het fitste als ik iedere week ongeveer hetzelfde doe. Maar dan liggen ook alle valkuilen op de loer, want dan heb ik geen doel. Als het dan slecht weer is, als ik het druk heb of ik als ik me niet zo lekker voel, dan is het zo makkelijk om niet te gaan. Herken je dat?

Daarom stel ik mezelf telkens nieuwe doelen. Mijn doel voor dit jaar is om een halve marathon te lopen. Dat betekent dat ik vaker en op een andere manier moet gaan trainen en weer regelmatig last zal hebben van vermoeidheid en spierpijn. Maar als ik dat doel heb bereikt en ik zou een tijd niet trainen, dan kan ik al heel snel geen 21 km meer lopen. Om op dat niveau te blijven, zal ik moeten blijven trainen. Wel wat minder intensief dan om het te bereiken. Ik zal misschien 2x in de week kunnen trainen in plaats van 3x in de week, maar stoppen met trainen kan niet. Niet als ik dat niveau wil houden. Logisch toch?

Dat is ook het geval als je gaat afvallen. Op het moment dat je je streefgewicht bereikt, kun je niet terug naar wat je deed voordat je ging afvallen. Om het streefgewicht vast te houden zul je anders moeten blijven eten en meer blijven bewegen. Ja, je kunt meer eten dan tijdens het afvallen, maar als je teruggaat naar je oude, normale eetpatroon, dan kun je je streefgewicht niet vasthouden. Logisch toch?

Om blijvend af te vallen moet je ook blijvend je gewoonten veranderen. Uit onderzoek blijkt, dat als mensen hun streefgewicht 1 jaar kunnen vasthouden, dat 87% van hen ook na 10 jaar nog steeds 75% van de verloren kilo’s kwijt is. Zij hebben blijvend hun gewoontes veranderd. Dat doe je niet door een crashdieet, detoxkuur of door intermittent fasting. Dat doe je door eerlijk naar je gewoontes te kijken en deze te veranderen. Net als bij sporten, zal dat best moeilijk zijn, maar in de loop van de tijd wordt het makkelijker.

Wil jij ook blijvend afvallen? Richt je dan dus vooral op het blijvend veranderen van je gewoontes. De dingen waarvan je denkt dat je die ook op lange termijn vol kunt houden. Water in plaats van frisdrank, met de fiets in plaats van met de auto binnen je woonplaats, een half flesje wijn in het weekend in plaats van 2 hele flessen, frietjes uit de airfryer in plaats van uit de frituur. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik ben benieuwd: welke gewoonte zou jij kunnen veranderen?

Fit is niet iets dat je bent, maar dat je wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *