Op dit moment gebeurt er door de pandemie van het coronavirus heel veel waar je geen controle over hebt.

Heel veel dingen die vanzelfsprekend waren, blijken dat niet te zijn.

Werk, studie, vakantie, sport, toekomstplannen: alles wordt verschoven of geannuleerd. Dat is heel beangstigend. Daar bovenop komt nog eens de angst voor de ziekte zelf. Want ook als je niet tot de groep kwetsbaren of ouderen hoort, kan het gevaarlijk zijn.

Ook gezonde mensen worden soms ernstig ziek of komen te overlijden. Je weet het gewoon niet van te voren. Er worden nauwelijks meer mensen getest, terwijl er wel veel mensen verkouden of grieperig zijn of zijn geweest. Hebben zij het al gehad of moet HET VIRUS nog komen? Nog meer onzekerheid…

Al deze onzekerheid zorgt ervoor dat het extra belangrijk wordt om de dingen waar we wel controle over hebben ook daadwerkelijk te doen. Of te laten. Aan de ene kant om hier zo goed mogelijk doorheen te komen, aan de andere kant voor onze eigen gemoedsrust.

Maar wat kun je doen?

Wat zorgt er bijvoorbeeld voor dat je weerstand beter wordt? Dan moeten we eerst weten wat weerstand eigenlijk is.

Weerstand is het vermogen van het menselijk lichaam om negatieve invloeden van buitenaf te weren en er voor te zorgen dat deze invloeden het lichaam niet ziek kunnen maken.

De hoogte van de weerstand hangt af van het afweersysteem. Dit is een immuunsysteem dat bestaat uit witte bloedcellen en antistoffen, die ervoor zorgen dat virussen en bacteriën binnen het lichaam geen kans krijgen. Bij een lage weerstand krijgen infectieziektes, zoals griep en verkoudheid, de kans om het lichaam binnen te dringen.

Voeding en het immuunsysteem

Waarom zou voeding het immuunsysteem beïnvloeden? Het immuunsysteem werkt altijd op een bepaald basisniveau, maar wanneer er ziekteverwekkers aanwezig zijn, worden specifieke onderdelen van dat systeem extra actief. Dit zorgt voor een grotere behoefte aan grondstoffen en voedingsstoffen. Aan deze behoefte kan voldaan worden door gebruik te maken van wat er gegeten en gedronken wordt óf door wat er al op voorraad is in het lichaam.

Wat is er zoal nodig? Allereerst is er energie nodig voor de productie van afweerstoffen en witte bloedcellen. Immuuncellen kunnen zowel glucose, eiwitten als vet gebruiken als brandstof. Daarbij zijn er ook nog mineralen en allerlei co-enzymen nodig, die vaak worden gemaakt uit vitamines. Activatie van de immuunreactie zorgt voor de productie van specifieke eiwitten en op vet gebaseerde regelstoffen, die ervoor zorgen dat de juiste reacties in de juiste hoeveelheid plaatsvinden om RNA en eiwitten te kunnen produceren.

Een ander belangrijk onderdeel van de immuunreactie is een oxidatieve uitbarsting, waarbij radicalen worden geproduceerd. Deze radicalen kunnen weefsels beschadigen, als er niet voldoende anti-oxidanten zijn ter bescherming ervan. Anti-oxidanten zijn bijvoorbeeld de vitamines E en C, maar ook veel andere stoffen.

Celdeling is een andere sleutelcomponent van het immuunsyteem, waarvoor DNA en celonderdelen gekopieerd moeten worden. Naast energie is hiervoor ook een voorraad aan bouwstenen nodig om die nieuwe celonderdelen te maken. Sommige van deze bouwstenen kunnen niet door het lichaam zelf worden geproduceerd en moeten uit de voeding komen, zoals essentiële vetzuren, essentiële aminozuren en allerlei mineralen en vitamines.

Sommige voedingsstoffen, zoals vitamine A en D en onderdelen ervan, regelen de genen-expressie in immuuncellen en spelen een sleutelrol in het volgroeien, de differentiatie en ontvankelijkheid van immuuncellen.  

Met andere woorden, de functies van voedingsstoffen in het immuunsysteem zijn talrijk en gevarieerd. Daarom is een adequate en gebalanceerde toevoer van voedingsstoffen superbelangrijk voor een goed werkend immuunsysteem.

Wat betekent dat in de praktijk?

  • Probeer zoveel mogelijk te variëren
  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit.
  • Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem 300 tot 450 ml magere en halfvolle zuivel, zoals (plantaardige) melk, yoghurt en 40 gram kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink 1,5 tot 2 liter vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Bronnen:

https://www.ensie.nl/redactie-ensie/weerstand

https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/DF11303522DF3ED454536446EAAB6CEB/S0029665113001286a.pdf/feeding_the_immune_system.pdf

https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/coronavirus-voeding/hoe-zorg-je-voor-een-goede-weerstand.aspx

Hoe verhoog je je weerstand tegen het corona virus?
Getagd op:                                

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp openen
1
Meer weten?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?